Löprundan hemma - från juni 1985

På Mellansänksvägen - i tankarna kanske 

Löprundan hemma 

Textstycket kom till i all hast efter en femton kilometers löprunda i Storuman.

 Det är juni och en varm och solig dag där uppe i det västerbottniska inlandet.

 Året är 1985. Efter att i många år ha varit bosatt i södra Sverige blir mina besök i hembygden alltmer ett möte med mig själv.

 Små detaljer, dofter och ljud, väcker minnen och känslor. Ingenstans hittar jag en intressantare löprunda än den som bjuder mig en resa i tid, i rum och i mig själv.

 Löprundan hemma. 

-------------------------------

Mina ben bär mig i en minnenas resa. Jag återser min barndoms vägar, stenar och knotiga tallar. 

Jag lyssnar till de välbekanta ljuden. De som förmedlar stillhet, men ändå liv. 

På Mellansänksvägen är mina kroppsfunktioner inställda. Nu kan jag efter femton minuters löpning fortsätta de tolv kilometer som är kvar. Utan ansträngning och utan störande perioder av trötthet.

 För varje steg pendlar mina fötter. Fram och tillbaka. Fram och tillbaka. Samma steglängd. Samma sparsamma lyft. Fotsulorna rör sig tätt ovan den hårt packade grusvägen. 

Vid den obevakade järnvägsövergången sträcker jag ut för att inte trampa ner mellan rälsen och den grova träplankan intill.

 Junieftermiddagen är varm. Jag svettas ymnigt. Värmen verkar suga dofter ur landskapet. Portionera ut dem, än här, än där.

 Fuktigt och surt som vid myren eller som vid samlingen av regnvattnet i skrevan, i den annars torra sänkan.

 Torrt och stickande som vid kalhygget på Vilheminavägen, som på timmerupplägget strax före. 

Jag sneddar över där och lämnar vägen för ett underlag av sand, bark, barr, trä och småsten. Det sviktar skönt men svarar vid varje avstamp.

 Snart är fotsulorna ute på den jämna asfalten som markerar vändpunkten. Nu bär det hemåt och i fjärran ser jag Stenselebergets slalombacke likt en förlängning av vägen, eller en avfartsramp till skyn, till himmelen. 

Den fantastiska tanken sätter stegpendeln i läge ”snabbare”, som för att accelerera inför språnget.

 Jag sansar mig och återgår till verkligheten. Kanske var det luftens osannolika klarhet som nästan gav mig vingar. 

Passerar sågen och svalkas skönt av ett par droppar som letat sig ända fram till vägen från den ständigt strilande virkesduschen, ett stycke vid sidan. 

Över järnvägen igen och steg för steg, åter hem.

Populära inlägg i den här bloggen

Nyskrivet

Glimtar ur ett författarliv - en betraktelse från 2004

Palt