Nyskrivet

 Nog nämnt om krämpor och sjukdomar på ett tag. Får jag hoppas. 

Och som jag skrivit förut, vad är mina erfarenheter i jämförelse med andras bekymmer? Kanske bagatellartade. Ni vet det där med "spik i foten".

Men trots allt är det så, utan de senaste årens insatser från vården hade jag inte suttit här idag och försökt skriva ihop ett läsbart blogginlägg. Så tack förresten, alla ni som har del i att jag är kvar, ett tag till.

Det undgår ingen att bli äldre. Hustrun, som var så ung för inte länge sedan, närmar sig pensionsåldern.  "Vill du starta din pensionsutbetalning från AMF?" lyder frågan i brevet hon fick häromdagen.

"Om du inte meddelar oss annat startar din utbetalning då du fyllt 69 år". Den upplysningen är ju inte fel att få. Som gammal försäkringsgubbe har jag med ålderns rätt tappat en del fakta om nuläget. Som att en del får en senarelagd pension om man inte är uppmärksam eller missat att vittja posten.

Men nu finns det ju kompetens i familjen.  Så vi ska sätta oss och räkna på den där tjänstepensionen. Inte helt lätt att bestämma sig för utbetalningstid och längd. För ett är säkert; man vet aldrig hur länge man lever.

Nämnde till en olycksbroder uppe på sjukhuset att jag ämnade "tota ihop" en bok till om jag kom levande ut från avdelningen . Våra samtal spann över vida fält, och efter en dryg vecka tillsammans kände vi varandra rätt väl. Och ska det löftet infrias är det dags att starta nu!   

Ha det gott så hörs vi!  





                                  

Populära inlägg i den här bloggen

Glimtar ur ett författarliv - en betraktelse från 2004

Palt