Dagens (snö-)blandning

 


Då var bilbesiktningen avklarad, rättare sagt i fredags morse. Slutsiffra 3 på registreringsskylten och varför vänta? Tittade ut nyss och såg att skiftet till sommardäck får bero någon dag. Annars sammanfaller ofta just de två posterna på min egen göra-lista. Åtminstone med de slutsiffror som de senaste bilarna haft.

Gå i väntans tider är inte min starkaste gren och skjuta upp saker och ting ligger inte för mig. Bland annat brukar självdeklarationen åka in digitalt till skatteverket direkt på första dagen. Signerad och underskriven och med kvarskatten betald direkt. Imorgon är det dags för den saken , den 16 mars.

Efter att ha bott i tre hus genom åren, ryms numera vårt bohag  på 73 kvadrat. En del utgallring har det givetvis blivit med åren, men ännu går det att snubbla på flyttkartonger som bara står och skräpar i källarförrådet. Eller skräpar, kanske inte ändå. De senaste dagarna hur jag skummat ett par böcker som nogsamt sparats därnere. 

Samlingen av årsboken "När Var Hur".  Det äldsta exemplaret är från 1948 och därefter felas inte många årgångar fram till samlandet upphörde tidigt 2000-tal. Till en början stod fader Lage för inköpen för egen räkning, men senare blev boken en lämplig julklapp från son till far, en tradition som fortsatte med att mina barn gav den till mig i många år. 

Utförligare årsbok får man leta efter och med specialinblickar i all möjlig fakta. Som i exemplaret här på bordet nu, 1970 års ex, med bl.a. fyra sidor djupdykning om den gotländska specialidrotten varpa. Tja, detta bara som ett exempel på vad man kan sysselsätta sig med som glad pensionär. Men kartongen med böckerna blir knappast kvar länge till, långsamt mognar besluten fram omkring vad som är värt att spara och inte. 

ur När Var Hur 1970, Torvald Gahlin illustratör


Min gamle hockeykompis från Kiruna Hasse Edlund hittade för en tid in till Facebook. Kontakter återuppstår med gamla bekanta den vägen. Inte för att vi släppt kontakten genom åren trots att våra vägar skildes redan 1975. Lena och jag bosatte oss i Skövde och året efter flyttade Hasse till Göteborg och började spela i Frölunda. Imponerande utveckling för Kirunaynglingen och när han visade oss att han kunde skifta TV-kanal sittande i köket med bara ett tryck på en dosa  förstod vi att han spelade i en annan division. En fjärrkontroll hade Lena och jag aldrig stött på förrän uppe i Hasses lägenhet i Göteborg. 

Hasse ställde alltid upp. Tacksamt för föreningskonsulenten på IFK Kirunas kansli - eller allt i allo- som är en mer heltäckande beskrivning av mitt jobb i Kiruna mellan 1973-75. En gång fick jag ansvaret för att följa med ett gäng IFK:are till Jokkmokk för match. Måste ha varit en spelledig dag för oss i A-laget. Kan ha varit en juniorlagsmatch. Men att skicka a-lagskillar de många milen till Jokkmokk på en ledig dag var inte att tänka på. Och där stod jag utan att få ihop ett fullt lag. Ett samtal till Hasse. Jo, visst, han kunde offra sig och följa med. Vill minnas att vi vann med 20- 0 och Hasse stod för nästan hälften av målen.

Det var dagens (snö-)blandning. Till next time- ha de!



Populära inlägg i den här bloggen

Nyskrivet

Glimtar ur ett författarliv - en betraktelse från 2004

Palt