Vinterblogg från 1 februari 2011- Läsvärd repris

Dagens blogginlägg är nästan tio år gammalt. Tänk vad tiden går! Min blogg då fanns på min dåvarande hemsida. Den som numera är lagd till handlingarna. Här är det vinterprägel med inslag från spåret i Råda men även tankar från min höst/vinter 2008,2009 då jag arbetade uppe i Storuman. Fotoillustrationen är av äldre datum. Bloggskrivaren i 24- timmarsloppet på Billingen i Skövde. Årtal 1977 troligen.

-------------------------------------------------------------------------------------


Den som lever får se om Lidköpig Vintersportklubbs nya snöskoter kommer till användning de kommande åren. Utan att i detalj ha följt historien, så lär det under lång tid endast ha funnits en snöskoter i Lidköping kommuns ägo, nu börjar den ha gjort sitt och dessutom behövs minst en till, en vinter som denna.

Eldsjälarna i klubben har i omgångar uppvaktat kommunen för ett bidrag till en nyare, bättre begagnad, men svaret har varit nej eftersom budgeten är lagd, godkänd och inte medger undantag för fler inköp och med klara besked, definitivt inte av en snöskoter.

Heder åt Thelin och andra drivande i LVSK som istället för att i oändlighet spy galla över kommunens snålhet på punkten, vände på klacken och bestämde sig för att ordna saken själv.

En insamling sattes igång via den moderna kommunikationssajten Facebook och i skrivande stund verkar gruppen Skidspår i Lidköping ha skramlat ihop en grundplåt till en dragvillig maskin, som förhoppningsvis håller ihop flera år framöver. 

Och skulle den tillfälligt haverera tipsar jag om Storumans Skoterskrot och får göra reklam för den fria företagsamheten i min hemkommun. För övrigt är Storuman den skotertätaste kommunen i hela landet, sett till relationen invånare/antal snöskotrar. Åtminstone enligt uppgift i Västerbottens-Kuriren förra våren.

Hösten/vintern 2008-2009 arbetade jag en tid i Storuman och blev snart uppmärksam på att även andelen täckta bilsläp ligger högt över genomsnittet.

Skoter plus kälke och bråte kräver en del utrymme. Visserligen kan de flesta boende i Storuman sätta sig på skotern direkt utanför entrédörren, åka till SO-macken för proviantering och ge sig ut längs milsvida spår, men vårsol kräver fjäll och släpet kommer till pass för en resa nordväst.

Inte för att jag fick större skotervana där uppe, har nog bara kört ett par gånger, senast våren 1990 i trakten av Hemavan tryggt eskorterad av Norjsöbjörnen Joel Hjelte.

Men jag lärde mig att noggrant se mig för när jag promenerade längst Lokstallsvägen. Risken att möta en personbil i bredsladd längs vägen kände jag till sedan länge, som man känner sig själv känner man andra , men mötet med ett par ylande racerskotarar efter samma väg! Där var jag inte beredd, men blev med tiden.

Idag tisdag, den första dagen i februari, är det tö här i Lidköping. Även om spårmakarna uppe i Råda verkar kunna trolla med knäna, så kan det nog bli svåråkt de närmaste dagarna.

Dags att snöra på löparskorna och passa på när vägarna tinar fram.

Konstigt förresten vad löparformen är dålig efter månader av ensidig skidträning. Hjärtat är med, illa vore det annars, men senor och muskler mellan rygg och ben protesterar. Verkar längta tillbaka till den mer skonsamma skidträningen. Men det släpper och framåt Göteborgsvarvet i maj spritter det nog till i benen igen, även om vittnen längs Avenyn knappast skulle beteckna mina ben som sprittande.

Apropå ingenting så känner jag idag för en semla och lär mig i sammanhanget att fettisdagen i år infaller först den 8 mars! Tänk att det skulle ta nästan 59 år att få klart för sig kopplingen till påsken. Och i år är påskhelgen sen, riktigt sen.


God förmiddag!


Populära inlägg i den här bloggen

Nyskrivet

Glimtar ur ett författarliv - en betraktelse från 2004

Palt