Frukostvana

 Promenerade bort till centrum och tillbaka i tidig morgonstund. Mörkt och lite kulet, men ingen frost på asfalten; det är en mild början på vintern. Den dryga halvtimmen i friska luften väcker livsanden inom mig, det är viktigt att komma utanför väggarna åtminstone ett par gånger per dag. 

Kom att tänka på frukostvanor. Och hur de har förändrats genom åren. Inte för att vi äldre ruckar på våra rutiner, men den yngre generationen kan ses med en latte och en fralla i högsta hugg . På väg till skolan eller jobb. Antingen på cykel eller balanserande i ena handen för att spisa i bilen.

Förresten, det där med frukost i bilen,. En tid i början av 80-talet arbetade jag i Mullsjö och pendlade sträckan från Stöpen utanför Skövde till försäkringskassans kontor på orten (som ligger två mil nordväst om Jönköping). Avståndet på sträckan är sju mil enkel väg.

Frågan är om jag tagit med mig frukosten om jag haft en annan bil. På den tiden åkte jag Saab. Inte längre V4 utan 99:ans modell. Instrumentbrädan konstruktion erbjöd goda avläggningsytor för det halvdussin smörgåsar som gick åt under körningen. Hälften mjuka och hälften Wasafiber, med  messmör som pålägg. Dessutom gott om plats för kaffet. 

Genom att ha frukosten under vindrutan istället för i sätet bredvid, kändes körningen säkrare. Kunde ha uppsikt både på vägen och maten samtidig. Så visst, även jag har satt i mig morgonmaten i språnget så att säga.

I ur och skur ser jag även på morgnarna cyklisten i full fart. Nedkrupen över styret som en tävlingsåkaren. Tror mig veta att hans mål är Källby och arbetsplatsen på Dafgårds.

 Han är nog inte ensam att cykla den dryga milen till jobbet, men troligen den snabbaste. Dessutom lär ett fåtal trotsa vilket väder som helst för cykelturen som han gör. Nästan kommunens största arbetsplats tänkte jag skriva. Men Källby ligger i Götene kommun och inte Lidköping. Men av de drygt 1000 anställda är nog ett stort flertal härifrån.

Ja men, frukost idag då.? Redan avklarad före morgonpromenader. 

Fortfarande sex till åtta smörgåsar. Hälften mjuka med ost, hälften knäcke med messmör. Och två rediga baljor med kaffe. Som alltid. Same procedure every day.

Kort och gott. Slut för idag. Tack för idag! Godmorgon!

En basvara för bloggskrivaren.

Novemberhimmel fotograferad från balkongen
Novemberhimmel. Foto från balkongen en eftermiddag i förra veckan.


Populära inlägg i den här bloggen

Nyskrivet

Glimtar ur ett författarliv - en betraktelse från 2004

Palt