Sverigeresan - midsommarveckan 2020

Bilden skulle komma längre ner i texten men bloggen lever ibland sitt eget liv och så får detta kort bilda inledning.
 Vid Torneträsk midsommardagen 2020.

Förra tisdagen kom vi hem efter att ha gjort en tur upp till norra delen av vårt avlånga land.
 Lägger man till vårt besök i Malmö ett par dagar innan Norrlandsresan, så hann vi på Lenas semester förflytta oss nästan hela vägen från söder till norr.
Nästan skriver jag. Vi startade inte resan i Smygehuk och slutade inte heller i Treriksröset, men Malmö  - Riksgränsen duger gott.

I vanliga fall - alltså ett coronafritt år- är det inte ovanligt för oss med en resa till sydliga breddgrader utanför Sveriges gränser.
Med reserestriktioner som hinder fick vi tänka om, och när det blev tillåtet att resa mer än två timmar hemifrån rullade vi iväg.
 Med löftet till oss själva och de våra att hålla avstånd. Inte svårt på stora delar av resan ,då renar var vanligare än människor efter vägen.

Möjligen underlättar det att som norrlänning ha vant sig vid långa avstånd. För det blev ju några timmar bakom ratten eller i passagerarsätet.
Vi fällde Golfens baksäte för att rymma även tältet, men trots högsommarvädret kom det inte till användning under resan.
Tanken var att åtminstone tillbringa en natt under tältduken "hemma" i Storuman, men just den natten fanns risk för regn och en stuga vid badsjön blev alternativet.
Receptionisten var en hjälpsam och trevlig ung dam.
" Här har även jag jobbat en gång i tiden" berättade jag. " Få se, runt 1971 eller -72".
Senare framkom att flickan var född 2004 och hade nog knappt någon uppfattning om att campingen fanns till även så långt tillbaka i tiden.
Men även om det gått många år sedan barndomen i Storuman träffar man på bekanta. Inte minst på kyrkogården i Stensele. En del i upprätt ställning, andra och allt fler i evigt viloläge.

Här följer några bilder. Kan nämnas att vi stannade för natten på dessa ställen efter avresan från Lidköping:Åsarna, Storuman (2), Kiruna (2), Umeå och Bollnäs. Klicka på bilderna för större format.
Den här resan lär vi minnas. Och vi hade ju tur med vädret, minst sagt.

Fagert är landet som blev vår lott och arvedel Ur Jämtlandssången
En del vägarbeten sinkade oss, och en och annan ren som skulle samma väg.
Vy från Utsikten på Stenseleberget. Storuman
Smörbollar längs vägen när vi körde upp till Tärnaby /Hemavan
Rast och fika mellan Jokkmokk och Gällivare
Kiruna. Gruvan från hotell Ferrum
Norgevägen från Kiruna mot Narvik. Lapporten från Abiskohållet.
Osannolikt högsommarväder. Bad i Torneträsk
Och skidåkning i Riksgränsen för andra. Samma dag ett par mil norrut efter vägen.
Vi rastade på väg från Kiruna till Piteå  Mannen njuter i paddling längs ån
Småvägar på hemvägen gör det möjligt att hitta mysiga platser..
Bloggskrivaren

Populära inlägg i den här bloggen