Sen sist

Heavy rain, låten spelas upp i mitt huvud den här dagen. Den jag tänker på framförs av the Mystix och sångarens raspiga röst går på repeat så länge regnet faller i dessa tunga, plaskiga skurar. Inte för att jag tror att så många andra bekanta har bandet på spellistan. Okända även för mig och hur de hamnade där har jag glömt. Men vore jag i New York med omnejd hade jag gärna sett gubbarna live. Nu är det inte aktuellt med någon USA-resa, en corona-konsekvens bland många andra.

Tänkte på detta med Coronaviruset. Minns en del från tiden i lägenheten på Hyttlidgatan i Skellefteå. Någon som kommer ihåg "Asiaten"? Den hotande farsoten som grasserade i slutet av 50-talet. Osäkert om det drabbade oss, men jag minns de tråkiga sjukdagarna med hosta och feber och hur lekkamraterna hördes från gatan utanför och jag själv hölls i hemmakarantän till hostan gett sig. Det  var nog bara vanlig influensa, men det där med Asiaten har etsat sig fast.
Nåja, att orda mer om viruset kan bero, information saknar vi inte. Men den här tiden lär ingen glömma även om det går ett drygt halvsekel eller mer.

Lena är inte svårövertalad när det gäller utflyktsmål på lediga dagar. Ofta går färden till Sjötorp även om hennes minnen från orten är av senare datum än mina så fungerar promenaderna där som en titt i ett gammalt fotoalbum eller att läsa ett dagboksblad från förr. Mor Ebbas hemort var mitt drömställe på jorden som barn. Skrev om detta i "in vä pucken".
"Tänk på nåt roligt", intalade jag mig själv hos tandläkaren och gapade i stolen och fantiserade om sol, bad, fotboll och kusiner i Sjötorp.

Så vi gjorde en vända förra helgen, den här gången utan att svänga förbi Frejs i Lyrestad som är en utmärkt liten ICA-affär.

Här några bilder. Ha det gott och hav förtröstan! Nu ljusnar det förresten en aning i horisonten.

Heavy rain nu på morgonen

Promenaden gick längs Göta Kanal
Mariestad-Sjötorps räddningsbåt


Kameran har en selfie-funktion.





Populära inlägg i den här bloggen

Nyskrivet

Glimtar ur ett författarliv - en betraktelse från 2004

Palt