Skogspromenad med hustru och kamera. Och lite om skidliftar.


Väderomslaget natten till igår innebar ett par centimeter snö och frostiga bilrutor. Snön fäste på bilens ena sida och att det varit nordvästliga vindar kunde konstateras eftersom andra sidan var helt snöfri. Som framgår av bilden är det inget skidföre uppe i Rådaspåret, men på Lenas lediga dag blev det en tur upp till åsen för en promenad och att andas in av den klara och lite kyliga luften.


Här uppe finns jag titt som tätt även numera då joggandet ligger lite i träda. Främst för att trimma överkroppen genom ett antal lyft på stockarna i utegymmet. Benen rör man ju på ändå varför jag prioriterar "the upper parts". Det engelska uttrycket hörs ibland på TV när en tränare inte närmare vill gå in på vilken sorts skada en spelare har. Det rör sig om " upper parts" kan man då höra på klockren svengelska.


Den här gången fick den korta rundan räcka. Björkarna bildar en fin tavla med snön och den ljusblå himlen och kan ses halvvägs på de knappa tre kilometerna innan det bär iväg uppför igen. Upp till toppen av Råda ås och det stora sandtaget som tangerar motionsslingorna och faktisk en gammal skidlift.




Den liften tror jag ingen i vår familj har provat på, och nu var det några år sedan den var igång. Men släplift kom till användning för min del i Forsvik utanför Stensele en gång på 60-talet.
 Läsare uppifrån Storuman -Stenseletrakten kanske minns den backen. Där användes en järnkrok fastsatt på skidstaven som i sin tur häktades i liftlinan.
Inget bekvämt sätt att ta sig upp. Men bättre än att trampa uppför pisten som vi gjorde på Stenseleberget innan liften kom till, och i lilla backen på gamla Sorselevägen.

Bloggskrivaren 1967

Och då slår det mig att illustrera det skrivna med ett foto från den vårvinter då skidliften blev klar i Storuman slalombacke uppe på Stenseleberget.
 Bilden är faktisk tagen av Västerbottens-kurirens fotograf som ett inslag i reportaget om ortens nya skidlift. Året var 1967.
 Fotografen var noga med att kortet skulle bli perfekt och han bad mig göra flera hopp för den bästa bilden. Minns att fotografen låg på rygg under stenen vid fototillfället.
 Det tog en stund med fotosessionen och VK betalade fem kronor kr till mig så att jag kunde köpa ett dagkort även följande dag. Det var första gången jag fått betalt som skidåkare - och troligtvis den sista.

Den snö som föll i förrgår och lyste upp gårdagen är idag borta här i Lidköping. Gräsmattorna lyser gröna och kanske roboten nere på gatan intill tar ett par vändor idag. Sist jag gick förbi trädgården surrade den omkring, den verkade inte ha någon uppfattning om att det faktiskt är vinter nu.

Vi hörs en annan dag! Ha de!


Populära inlägg i den här bloggen

Nyskrivet

Glimtar ur ett författarliv - en betraktelse från 2004

Palt