Kom att tänka på


"Under tisdagen regn, tidvis ihållande"

Skumtomtar och julmust har stått framme på affären någon vecka nu. En påminnelse om att julen nalkas, bara drygt två månader kvar. Men ingen tjuvstart här. Julmusten får allt vänta till granen är på plats.
 En populär dryck, och om jag inte missminner mig var det just musten som gick åt först när vi släckte törsten där nere i omklädningsrummet under läktaren på Södermalm. Åtminstone från december och en tid framåt.
 En drickaback stod alltid och väntade i omklädningsrummet efter våra övningar i rinken därute. Ballonghallen var det som gällde då, Skövde IK:s hemmaarena innan bygget Billingehov kom på plats.
 Många var de bortalag som hade svårt med SIK:arna i "Ballongen", inte minst på grund av den högljudda hemmapubliken. Hejaropen ekade därinne och akustiken hjälpe nog oss med en och annan poäng.

En dag som denna har lovats regn i de här trakterna, men promenaden nyss kunde passera utan paraply. Omväxling förnöjer, gårdagen bjöd höstväder av bästa sort. Klarblå himmel efter en kall natt och vimpeln hängde slak i stången utanför vår lägenhet.

Tog en tur till apoteket igår. Utan att gå in på detaljer är min medicinlista rätt lång nuförtiden. Och tur är väl det. Ett nödvändigt ont, och med viss inverkan på ekonomin.
- Väldigt vad dyrt det var, hann jag tänka när jag såg notan på nästan 2000 kr. Sen kom jag på att en ny period av högkostnadsskyddet hade inletts.
 Upp till 2300 kr står patienten för själv. De första inköpen under perioden är dyrast, därefter blir köpen subventionerade av staten för att övergå i noll när sammanlagt 2300 betalats under ett år.
Så nu gäller det att hålla sig vid liv när det investerats så mycket i medicin. Men jag klagar inte, tycker att vi får mycket för skattekronorna här i landet vad gäller sjukvård och läkemedel. Även om det finns "viss förbättringspotential" här och var.

Nu regnar det ute ser jag genom fönstret. Avbröt skrivandet för lunch och en svagt vidbränd fiskgratäng.
- Tar ut den när hustrun kommer hem, hade jag räknat ut men sjuksköterskan var senare än vanligt till lunchrasten och gratängen blev kvar i ugnen och jag själv framför datorn.
Men ätbart blev det trots allt.

 Spännande förresten att höra hustruns rapport till middagen senare. Eftermiddagen skulle bland annat ( bland kateter och dropp) ägnas åt träff med chefen. Lönebesked skulle hon få - alltså den nya förhoppningsvis höjda lönen. Och det är nog inte bara en pensionerad hemmaman som tycker att sjuksyrrorna ska ha nån krona i påökt.

Allt nog, till nästa gång: Hade!



Populära inlägg i den här bloggen

Nyskrivet

Glimtar ur ett författarliv - en betraktelse från 2004

Palt