Tankar - flyktiga som ett höstlöv


Bilden är ett år gammal men kunde varit tagen idag. Samma sol och klara höstluft.
"Hur är läget?" frågar folk ibland.
" Jodå" brukar jag svara- "jag klarar bänkpress med de grova stockarna 40 gånger så det är inte så tokigt"

Det händer saker där uppe på åsen i Råda. En bit bortom utegymmet färdigställs ett slinga för längdskidåkning. Konstsnö ska garantera åkbara spår och snökanonerna lär användas så fort tempen kryper under nollstrecket. Välkommet för en som blivit inbiten spårnötare på äldre dagar.

Återkommer med bildbevis så fort det vankas säsongspremiär.

Lyssnar nästan alltid på reprisen av "Studio ett" i lurarna innan nattsömnen. På senare tid mycket om Boris Johnson. Ja, inte han från Dorotea eller var det Vilhelmina, nej, Englands premiärminister.
Somnar gott till de många turerna kring Brexitfrågan - kanske ett alternativ till att räkna får för de som lider av insomningssvårigheter.
 Har jag inte somnat innan 24.00 repriseras "Nordegren och Epstein".
Brukar försöka undvika programmet för har jag inte somnat väcker Nordegren en sjusovare genom att då och då riktigt betona något som han anser viktigt. Hög röst och ofta med rejält irriterande skånskt skorrande.
 Inget ont om skånska -dialekterna i Skåne varierar en aning, men jag undrar om det inte är mot Helsingborg till som den minst angenäma varianten finns.

Men det är trevligt med dialekter. Frågade nyss hustrun om hon trodde att en kvinna i grannskapet kunde prata svenska. Det trodde hon inte, den västgötskan satt nog djupt rotad . Lidköpingsvarianten kan höras och synas i "Uti Bögda" om nu någon av mina läsare fått ögonen på det TV-programmet. Språket här skiljer sig rejält från hur de pratar i Skövde. Eller Mariestad där det börjar dra åt värmländska.

Nog med funderingar från han som alltid brukar benämnas "den där norrlänningen". Apropå dialekter...

Avslutar med en höstbild. Var alltför slö för att gå ut och fota i det fina vädret så det fick bli en vacker buske vid grannhuset. Kortet taget från vår balkong. Som för övrigt inte glasats in, vilket jag faktiskt tycker är bra.

Till next- Ha de!



Populära inlägg i den här bloggen

Nyskrivet

Glimtar ur ett författarliv - en betraktelse från 2004

Palt