Semester

En veckas luftombyte. Vi flög en tidig morgon från Jönköping och direkt inne på flygplanet mötte vi Grekland. Flygbolaget var grekiskt och så även flygvärdinnorna - alla stöpta i nästan samma form. Som grekiska gudinnor var det närmaste vi kunde komma på. Kan vara lite ofint att kommentera kvinnors utseende, men det vilade något av en klassisk framtoning över personalen. Pigga var de även om de vid avresan klockan 09.50 hunnit med att flyga från Chania på Kreta tidigt på morgonen. Vi mötte dem på återresan en vecka senare när vi tog "fakirplanet" hem vid den okristliga tiden 06.05. Då kan ni räkna ut själva när vi gick upp den morgonen/natten.

Annars blir det invanda rutiner när vi gästar den här delen av Kreta. Ofta långa promenader. I år bodde vi i Gerani, någon mil väster om Chania. Hotellen flyttar sig längre och längre åt det här hållet - visserligen finns vissa obebyggda partier längs kusten, men annars med det frikostiga utrymmet en bit från stan; stora komplex som små städer.
 Plötsligt under en av våra morgonpromenader befann vi oss i en större "all inclusive"- anläggning som vi tyckte påminde om Skara Sommarland, i alla fall med tanke på vattenattraktionerna. Ja, om sanningen ska fram kunde vi ha passerat förbi nere vid stranden, men jag föreslog att vi kunde ta oss en titt och förresten fortsätta vidare på lokalvägen bort mot Kolymbari - som var vårt mål just för denna enmila-promenad.
Och skulle vi bli ertappade inne på anläggningen som objudna gäster, kunde vi alltid använda metoden " man kan ju gör sä dum". (Om nu det ska vara nödvändigt i mitt fall) Och hävda att man gått vilse.

Kontrasterna är stora - väl framme i Kolymbari lunchade vi på en mer än typisk grekisk restaurang, där ägarinnan skissade dagens meny på pappersduken som hon precis klämt fast på matbordet. Det fläktade frisk från havet den här morgonen och att säkra duken var en nödvändighet i blåsten.
Vi åt gott av den lokala fisken och fick ett trevligt samspråk ett par från Ljungby. Och börjar man gräva kanske vi är släkt trodde vi, då mannen hade rötter utanför Arvidsjaur och mina egna på morssidan kan hittas just i Ljungbytrakten. Paret kände till Lidköping och själv berättade jag om ett par gästspel i Ljungby där jag stött på "Sutarn" om han är bekant, som jag sa.
"Känner du Sutarn?" frågade mannen nästan imponerad. Nä, men jag har spelat emot honom några gånger.

Vårt lägenhetshotell var inget av de större. Och just därför, precis passande för oss. Bra poäng från oss på en skala.

Allt nog, det här var ett par glimtar från en semestertripp.
Behöver jag säga att det var mycket sol och värme. Nej, tänkte väl det . En man på bussen ställde en hel del frågor till reseledaren på ditvägen.
Bland annat: "Har du hört nåt om vädret". Också en fråga mitt i högsommaren på Kreta.  Det framkom också att det var sjunde gången han gästade Kreta - så kanske han visste svaret själv.

Till nästa gång - ha de !

Populära inlägg i den här bloggen